Thursday, May 15, 2014

jasånnerdet - med eksamen og kransekakemasse...

Eksamen overstått!!!! Har sett frem til denne herlige kveld en stund:) Og ja, følelsen er riktig så god. Ferdig for i år med oppgaver, nilesing og eksamensnerver. Jeg innbiller meg tilogmed at jeg kommer til å bestå. Derfor skal jeg gjøre meg selv den tjenesten å overhodet ikke se på min kopi av oppgaven - under noen omstendighet! Eksamensdagen bød på riktig så søte, eldre menn av noen  eksamensvakter, som hadde riktig så artig humor, og var upåklagelig galante når de måtte følge en stakkars tissatrengt frøken på toaletten. Forøvrig står dagen litt uklart for meg, i hvert fall frem til siste del... Da eksamenens grøt sannsynligvis tok overtaket i hodet mitt og gled over i en grøt av kransekakemasse. Det titrinns hendelsesforløpet var omtrent som følger:

1 - Sovna i en stol i stua

2 - Våknet og løftet blikket. Kombinert med at det gikk opp for meg at det er 17. mai i overimorgen, var ikke det jeg så rundt meg akkurat avstressende. MEN som den fornuftige personen jeg tross alt er, valgte jeg å ta det med så knusende ro som mulig. For ikke å komme virkelig ut å kjøre begynte jeg imidlertid letingen etter skjorter, bukser og den slags - noe som ga litt sånn ymse resultat. I den tro at jeg måtte skaffe Poden en penbukse, fordi den han har var forsvunnet, strente jeg så avsted for å hente ham på korpset og dra på bukseshopping.

3 - Løp litt svett rundt på korpset med skjorter og hatter som måtte ordnes med, og traff samtidig på min venninne Sigrid, som i all sin omtenksomhet (IKKE ironisk - hun er virkelig omtenksom, og mener det veldig godt, og det er BRA det finnes folk som sier fra om spinat mellom fortenna og slikt) gjorde meg oppmerksom på en godt synlig flekk på ulljakka (jada det ER mai, men er glad i ull jeg), og samtidig antok at den nok stammet fra jobben i barnehagen. Jada, vi sier det sånn... Jeg unnlot å nevne at jeg ikke har vært i barnehagen på ei uke, og faktisk aldri har brukt ulljakka der.

4 - Nesten fremme ved butikken viste det seg at Poden i grunnen var ganske sliten han, og jeg snudde bilen og kjørte ham hjem. Bukse får fikses i morgen. Kjørte likevel ut igjen for å ordne noen andre ærend de siste 20 minuttene før stengetid. Det endte med jakke til meg selv, for det hadde jeg jo ikke (helt sant- jeg trodde virkelig jeg ikke hadde jakke!). Fikk det også for meg at Noe Må Bakes. Fant ikke ingredienser helt som beskrevet i valgte oppskrift fra nettet, men nær nok. Tenkte jeg.

5 - Kom hjem, viste fornøyd frem jakke (somtilogmedvarpåsalg), og fikk følgende kommentar fra Mannen i huset: Er ikke det nesten helt lik jakke som du kjøpte sist da? Hmmmm.... Vel. Etter å ha blunket litt og tenkt raskt kunne jeg parere med: Nei den andre er jo vinterjakke da, har for og greier (STERKT overdrevet), kan ikke bruke den nå (særlig, jeg som er sånn frysepinn), de er ikke like bare fordi begge er mørkeblå (snurt mine). Sånn kan det gå... Nå har jeg i hvert fall jakke. To til og med.

6 - Så var det bakingen. Mannen rynket skeptisk på brynene. Som vanlig ble jeg litt grinete, for det er da ikke noe galt i å bake! Skal bare lage noe kjempeenkelt! Sa jeg. På dette tidspunktet skal det sies at jeg var ordentlig sliten, og Mannen mente at utslitte Koner heller burde få seg litt søvn. Noe jeg selvsagt også ble grinete for. Men han dro ut, og jeg ble igjen - sammen med bakevarene...

7 - Jeg elsker å se Hele Norge Baker. Det er så avslappende. Derfor så jeg for meg at det eneste rette på tampen av denne dagen, måtte være den rekreerende aktiviteten baking (ja jeg ser at de stresser, men det er jo bare fordi de har dårlig tid, de sier at de koser seg med bakingen hjemme). Hadde funnet oppskrift på Kransekakekonfekt på mitt yndligsbakenettsted. De skulle bli seende sånn her ut:




8 - Fylt meg et lite glass rødt (har tross alt hatt eksamen), føler meg som med i Hele Norge Baker til tross for trøtt i trynet, smiler og slapper av. Tror det skal gå glatt, uten rot. Laaaangvarig rasping av kransekakemasse. Smaking underveis. Most sammen med eggehvite for hånd. Hånd veldig klissete. Masse i kakesprøyte. Trykker - hardt. Får den ikke ut. Høyrehånd kjempevond etter eksamens-skriving seks strake timer. Blir ikke bedre av dette. Graver ut igjen masse med skje. Blander inn mer eggehvite for hånd. Hånd veldig klissete igjen. Kakesprøyte veldig klissete. Ulljakke klissete. Får den ikke ut. Gjenta prosess. Hånd, kakesprøyte, ulljakke, benk, kjøkkenskap, hår, katt og det lille glasset klissete. Må suge i meg stadig større mengder kransekakemasse fra fingrene for å komme løs. Får til slutt most det ut på stekeplata. Ser ikke ut som de lekre marengsene jeg lagde tidligere. Ser ut som bæsj. I stedet for coctailbær, som jeg ikke fant, trøkker jeg nedi en utsteinet kirsebær i lake på hver bæsj. Hm. Interessant. Steke. Stooor slurk. SMILE. Avslappende dette gitt. Resultatet:


9 - Merkelig nok enda mer sliten. Lite rekreert. Pascal ikke imponert. Fått renset huset og meg selv for det meste av kransekakemasse. Nekter å legge meg. Skriver i stedet blogg. Sikkert lurt. Over til lite glass brunt. Det største av de små faktisk. Utrolig hva det er plass til oppi der. Mannen kommer hjem (i sin gamle rocka, svarte skinnjakka han har funnet igjen hos sin mor!) Kommenterer tørt: Du har bakt. Bøyer seg litt ned: Skal de være sånn? (Her er han på nippet til å flire litt). Smaker: De var ikke SÅ ille da. Takk Mannen - det var pent sagt, de var faktisk Langt Verre enn ikke så ille.

10 - Konkluderer med at kransekakemasse kan være mer utfordrende enn eksamen, kan spre seg utover deg selv og huset raskere enn du aner, og får deg ikke ett eneste skritt nærmere følelsen av å være uthvilt, eller klar til 17. mai. MEN buksa til Poden dukket opp! Så da er det bare å la kaker og hus fare, spise druer (har 2 pakker, etter at jeg sa til Mannen: kjøp druer! for deretter å glemme det og kjøpe selv også) ikle meg mine to, høyst ulike, mørkeblå jakker så jeg ikke skal fryse og rope Hipp Hurra!!! For et godt land å bo i, barn, familie, helse, og alt som tross alt er viktigere enn eksamen og kransekakemasse:) Slikerdetegentlig.


Ønsker alle en flott feiring på lørdag!


- Kristin



No comments:

Post a Comment